Κυριακή, 2 Αυγούστου 2015

Who Am I - Kein System Ist Sicher (2014)

Σκηνοθέτης: Baran bo Odar
Συγγραφείς: Baran bo OdarJantje Friese
Χώρα: Γερμανία
Release: 2014
Runtime: 102 mins

Who am I?   Who are you?

Ο Μπένγιαμιν είναι ο Αόρατος Άθρωπας. Οχι επειδή δέν τον βλέπει κανείς και πέφτουν πάνω του τα ταξί και οι γριές στη Λαϊκή, αλλα επειδή είναι τόσο αδιάφορος που τον έχουν όλοι στο κλάσιμο. Η ζωή είναι αφόρητη, θέλει και αυτός να ρωτεφτεί, να παντρεφτεί, να κάνει μικρά ενοχλητικά παιδιά που θα σπάνε ταρχίδια στους πάντες και αυτός θα λεει: "Μα παιδιά ειναι" και τέτοια ευτράπελα. Δέν του κάθεται όμως αυτό. Εκείνο όμως που του κάθεται σκαρδαμύσσοντας χαριτωμένα είναι οι υπολογιστές.
Ο Μπένγιαμιν είναι Χάκερ τζίνιους εκστρορντιναίρ.
Εχει ίνδαλμα έναν αλλο χάκερ (περιέργως δέν εχει ίνδαλμα τον Λάκη Τζορντανέλλι). Τον MRX. Ο οποίος είναι ένας και καλά σουπερ χάκερ, μπάινει όπου θέλει, κάνει ότι θέλει και κανεις δεν χαμπαριάζει Τζίζαζ.
Αρχή έργου. Ο Μπένγιαμιν, πάει στην Γιούροπολ, και ζητεί την Επιθεωρητή Λίντμπεργκ, παρότι ξέρει οτι εκείνη είναι σε διαθεσιμότητα. Παραδίδεται! Οχι στα ανώμαλα θέλγητρά της αλλα γενικώς, καθότι είναι καταζητούμενος Σούπερ Χάκερ.
Οπότε, όπως είναι φυσικό, θα γίνει ανάκριση, και θα τα ξεράσει όλα το σκουλήκι.
Και θα το πάει απο τα μικράτα του, απο τότε που του κλέβανε το κουλούρι στο σχολείο και του τρώγανε το μπιφτέκι.
Πούλος Pizza. Παίρνετε την Πίτσα, παίρνω τον Πούλο.
Συμπεριλαμβανουμένης και της φάσης που ξανάδε τον κρυφό του έρωτα απο το δημοτικο παραδίδοντάς της πίτσα με στολή που προτιμάς να σε κρεμάσουν ανάποδα αλλειμένο με μέλι πανω απο φωλιά τερμιτών, παρά να σε δουν να την φοράς.
Nαί, γίνεται ρόμπα ξεκούμπωτη, αλλα η αλλη που φοιτεί Νομική, προλαβαίνει να πεί οτι θα θελε να εχει τα θεματα των εξετάσεων.
Ιππότης ο κοτόπουλος, μια και δυό, παει στη σχολή να συνδεθεί με το σύστημα να παρει τα θέματα, για να τα προσφέρει με ανθοδέσμη μπας και του κάτσει το γκομενάκι.
Φυσικά τον πιάνουν, καταδικάζεται σε 50 ώρες κοινωνικής προσφοράς να μαζεύει σκουπίδια απο το δρόμο. Εκεί συναντά το Μάξ. Εξωστρεφής και πλακατζής, γοητευτικός και κοινωνικός, γκομενιάρης και γκομενίτσος, είναι το ακριβώς αντίθετο του Μπένγιαμιν.
Ο Μάξ, επίσης Χάκερ περιοπής, τον γνωρίζει στους δυό κολλητάριους του. Τον Στεφάν, Αντρέναλιν τζάνκι Χάκερ τύπος, και τον Πώλ, Χοντροκουλτουριάρη της Αριστεράς, αλλα Μαγκαϊβερικός, που παίρνει κερί απο τα αυτιά του, μια τρίχα απο ταρχίδια του και φτιάχνει σέρβερ με τέσσερις Οχταπύρηνους Xeon.
CLAY η μάνα μου στο μνήμα, CLAY κι η Παναγιά.


Μαζί θα γίνουν οι CLAY, (Clowns Laughing At You) με εμβλημα την Ανονυμουσική Κλοουνίστικη Μάσκα.

Αρχίζουν να Χακάρουν, να Χακεύουν και να Χακάνε. Ενοχλούν διάφορους, οπως το "NBD" (στα αλήθεια το NPD, την Γερμανική Χρυσή Αυγή), φαρμακευτικές εταιρίες, μεγάλες πολυεθνικές, με σκοπό να προκαλέσουν την προσοχή και -γιατί όχι- το θαυμασμό του Ινδάλματός τους, του MRX, χωρίς να υπολογίζουν οτι το ινδαλμά τους παρά το μυαλό του, παίζει να είναι ενας 15χρονος γυαλάκιας με ακμή, που δέν τον παίζει κανείς, και εμαθε να χακάρει για να κατεβάζει τσόντες τσάμπα απο τα Porn Paysites και να τον παίζει αυτός.
FR13NDS. Μεταφράζεται ως F1L4®4Κ14
Ο MRX όμως εχει αλλα κοννε και τους εχει στο κλάσιμο. Ηγείται πλέον μια ομάδος Χακεριστών, των FR13NDS η οποία εχει "σοβαρούς" στόχους, και διασυνδέσεις με την Ρωσική "Ψηφιακή" Μαφία. Αυτοί δέν αστειεύονται! Σου σπάνε τα ψηφιακά σου δάχτυλα και σου βγάζουν τα ψηφιακά σου αντερα και τα ρίχνουν στους ψηφιακούς υπονόμους στο πίτς ψηφίλι.
Αρχινάει το νταβαντούρι, οι CLAY αποφασίζουν να την πέσουν στην BND. (Bundesnachrichtendienst. Προφέρεται: [ˌbʊndəsˈnaːχʁɪçtnˌdiːnst]), την Γερμανικη ΕΥΠ. Οχι για καποιο απώτερο σκοπό, αλλα για να αποδείξουν στον MRX οτι ειναι οι καλυτεροι του χωριού, και ολα τα κατσίκια προσκυνάνε καθώς περνάνε απο το χωράφι.
Εκεί ομως, τα πράματα αρχίζουν και περιπλέκονται, και πηγαίνουν λάθος...
ΠΟΛΥ λάθος...

Το έργο, αν δέν το καταλάβατε, είναι Γερμανικό. Ναι, ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ. Ντώητσλαντ ούμπερ άλλες και βάλε. Ακόμα χειρότερα, μιλάνε Γερμανικά. Εκατσα να δώ το έργο, μετά απο μια ολοκληρη ημερα ακούγοντας Βουλή, δηλώσεις Σόϊμπλε, Μέρκελ και λοιπών φίλων της Χώρας μας. Τσίνησα πρέπει να ομολογήσω κάμποσο.
Μετά σκέφτηκα οτι θα μπορούσαν να ειναι Γερμανόφωνοι Ελβετοί, και ηρέμησα λίγο, και κατέστην δυνατή η συνέχιση της παρακολούθησης του έργου.
Εξάλλου, ο Σκηνοθέτης, Ελβετός είναι.
Πάντα αναρωτιόμουν που βρίσκουν λεφτά οι αφραγκοι χάκερ
να γεμίζουν σπίτια με 38 πισιά και 62 λάπτοπ.
Εχουμε δώ λοιπόν μια θριλλεριά επιπέδου, που χαιρετίστηκε απο τους Γερμανούς ως το πρώτο Θρίλερ απο την δεκαετία του Ογδόντα!!!
Εχουμε επίσης μια ταινία που τα δικαιώματά της εχουν ήδη αγοραστεί απο την Warner Bros. και το Αμερικάνικο ρημέηκ είναι ήδη στα σκαριά.
Η πλοκή είναι γραμμική, δέν ειναι μπερδεμένη ούτε σε πηγαίνει μπρός πίσω όπως αλλα θρίλλερ. Αυτό δέν σημαίνει οτι δεν είναι ενδιαφέρουσα. Ισα ίσα.
Είναι αλήθεια? Χάκαρες το σάιτ της Jenna Jameson?
Βγάλε όλες τις γυμνές φωτό και βάλε ντυμένες.
Εχουμε ενα μπλέξιμο πρώτης, διαπλοκές διαδικτυακές και μη, σε σημείο να μην ξερεις αν ο αλλος τελικά υπάρχει ή όχι. Χαρακτήρες, ρόλοι, ατάκες και δράση μπλέκονται με την φυσική και διαδικτυακή τους υπόσταση, και η θριλλεριά παίρνει τα πάνω της όσο πάει το πράμα. Απο κάτι που αρχίζει ως πλάκα και μαγκιά, καταλήγει σε κάτι που ενέχει πραγματικό κίνδυνο για την ζωή τους.
Ο Σκηνοθέτης, με μεγάλες ικανότητες να σε κρατάει και απασχολημένο και να σου δίνει να καταλαβεις ακριβως οτι πρέπει. Χωρίς μικρά πλανάκια που παίζει να μην εχεις δεί, ή ατάκες που πέρασαν τόσο γρήγορα που δέν τις κατάλαβες.
Σαφές κοινωνικό μήνυμα.  "Σας Γαμούμε όλους"

Βέβαια, καλό ειναι να εχεις καποια σχέση με υπολογιστές γενικώς. Οχι οτι το έργο το πάει στο τεχνικό, αλλα αν υπολογιστής για σένα είναι αυτό που "πατάς αυτό το κουμπι που μου δειξε ο ξάδερφος και μπαίνεις στο φέσιμπουκ" μάλλον θα χάσεις το ενδιαφέρον σου.
Λέγοντας αυτό, εγώ που με χάκινγκ και προγραμματισμό δέν εχω καμμιά σχέση, υποθέτω οτι τεχνικά, η μαλακία θα δίνει και θα παίρνει. Οκ, εντυπώσεις πας να δημιουργήσεις, αλλα υποθέτω οτι δέν μπορείς σε 25 δευτερόλεπτα να κλείσεις τα φώτα σε όλο το τετράγωνο απο ενα λαπτοπ. Χωρίς οποιαδήποτε προετοιμασία εστω.
Εσωτερικές ειδήσεις: Οι CLAY μας γαμούνε όλους.
Αλλα ντάξ, τέτοια βλέπουμε σε όλες τις ταινίες και συνέχεια. Εχουμε δεί και χειρότερα.
Αλλα μήν στεκόμαστε στο τεχνικό μέρος. Ολοι οι σχετικοι με γενικώς τεχνικά θέματα, έχουν γελάσει σε διάφορες ταινίες με τις ανακρίβειες. Οι ταινίες όμως απευθύνονται σε όλους.
(Παρόλα αυτά ακομα γελάω, όταν καποιος βάζει ενα στικάκι σε εναν υπολογιστή, και κατεβάζει ΟΛΟ το περιεχόμενο ενός σκληρού δίσκου ΠΡΙΝ ερθουν οι διώκτες του σε 22 δευτερόλεπτα. Ευτυχώς εδώ, τέτοιο πράμα δέν εχει.)
Ερμηνείες τώρα...
Πάμε ως κομμάντα Χακερικά, να κάμωμε ντού. Ετσι χακέβουμε μείς.
Δέν εμβαθύνουμε σε κανέναν εκτός του Μπένγιαμιν. Ολοι οι υπόλοιποι χαρακτήρες, είναι τύπου κομιξ θα έλεγα. Στακκάτοι και φανεροί, δέν αποκλίνουν των συμπεριφορών που έχουν οριστεί γι αυτούς. και ενω αυτό, ίσως για κάποιους φανεί ρηχό και άτεχνο, έχει λόγο ύπαρξης, που θα εξηγηθεί προς το τέλος. Απλά δέν πρεπει να ξεχνάς, οτι όλα οσα βλέπουμε, είναι μια αφήγηση του πρωταγωνιστή. Φυσικά βέβαια, το ξεχνάς, και σε παίρνει μέσα η υπόθεση, αλλα αυτό είναι το θέμα. Τα πάντα εκτός των τελευταίων δύο τριών σκηνών, είναι η αφήγηση του Μπένγιαμιν, οπότε ενδεχομένως είναι απλά το πώς παρουσιάζει τα πάντα, παρά το πώς είναι στην πραγματικότητα. Ελλείψει αλλων στοιχείων, το δέχεσαι αδιαμφισβήτητα φυσικά, και εκεί είναι και το ωραίο των αφηγήσεων.
Ηλίας Ψινάκης, Δήμαρχος. Μαζί μου η Μιμή Ντενίση! Μέριασε.

Εχεις δεί εδώ στην αρχή της ταινίας, όταν παραδίδεται ο Μπένγιαμιν, το τέλος. Αλλα το ξεχνάς καθ οδον γιατι τότε δέν σου είπε τίποτα, και δέν ξερεις τί γίνεται. Καθ οδόν, θα το θυμηθείς, αλλα θα εχεις μπεί σε άλλο τριπάκι. Δέν ξερεις αν είναι αλήθεια.
Και μετά μαθαίνεις αν είναι αλήθεια, αλλα σου μπαίνουν αλλες αμφιβολίες.
Και φτάνεις σε ένα φινάλε, οπου υποτιθέμενα σου εξηγούνται όλα, αλλα είσαι ακόμα στο τριπάκι αλήθειας ή μη. Και ουσιαστικά αυτό που βλέπεις, δέν εχεις ιδέαν αν πρέπει να το πιστέψεις ή όχι ως πραγματικό.
Το Σενάριο σε μπλέκει στο φινάλε επίτηδες, ΟΧΙ με το να σου αφήσει αναπάντητα ερωτήματα, ίσα ίσα, στα εξηγεί όλα, αλλα με μια δόση αμφιβολίας ΣΙΓΟΥΡΑ για να αφήσει το απαιτούμενο κενό για ένα πιθανό σήκουελ. Και έτσι, ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ ΚΑΝΕΙ.
μτφ: Oι ΚΛΑΙΕΙ ήταν εδώ. Kein System Ist Sicher.

Θα ήθελα να δώ σήκουελ, δεν πα να ναι Γερμανικό. Μερικά πράματα αξίζουν όπως και να έχει.

Η Γερμανική αυτή, ορίτζιναλ βερσιόν, εχει μάστορα σκηνοθέτη, που σκηνοθετικά και αισθητικά, εχει κάνει ενα ΠΟΛΥ καλό και ΠΟΛΥ μοντέρνο θρίλερ. Το θέμα του ειναι ο Κυβερνοχώρος, και ο Αληθινός κόσμος σε σχέση με αυτόν! Πολλή μουσική Γερμανικου ρεηβοτεκνο κλπ τύπου που μου θύμισαν έντονα -μαζί με την ταχύτατη σκηνοθεσία στην δράση- Tom Tykwer και Lola Rennt.
Δείγμα δωρεάν:
Το Αμερικάνικο ρημέηκ τώρα. Παρότι δέν ξερουμε κάν αν θα γίνει απο τον ίδιο τον Baran bo Odar. Αν δέν γίνει όμως, το περιμένω πολύ πιο εικαστικό και με πολλή περισσότερη δράση. Εννοώ οτι σίγουρα θα δουμε δεδομένα να ξεκινάνε μεσα απο τον ενα υπολογιστή και να μεταφέρονται TRON style στην αλλη ακρη της χώρας, όποια κιαι αν ειναι αυτή.
Και διάφορα αλλα τέτοια εφφετζίδικα ευτράπελα.
Νομίζατε οτι οι χακιές γίνοτναι καθιστά σε πολυθρόνα ε?
Αναθεωρήστε επίδοξοι 15χρονοι χάκερ με ακμή.
Μπορεί να βγεί καλό, δέ λέω, αλλα επειδή υπολογίζω το τάργκετ γκρούπ που θα προσπαθήσει να πετύχει, το θριλλερικό στοιχείο θα είναι ταπωμένο προς χάριν των διαφόρων εφφέ που σίγουρα δέν προάγουν την υπόθεση, με αποτέλεσμα η ταινία να μην ειναι πιά θρίλλερ. Ακούστηκε το όνομα του Kevin McCormick για την παραγωγή. Στα μεγάλα στούντιο, την παραγωγή την κάνει ενας υπάλληλος παραγωγός, που ειναι εκεί ουσιαστικά για να φροντίζει να μην παρεκκλίνει η ταινία απο αυτά που εχουν οριστεί απο το στούντιο.
Δέν ξερω κατα πόσο ένας παραγωγός που η μεγαλύτερή του επιτυχία ειναι ο Πυρετός το Σαββατόβραδο κάνει για αυτήν την ταινία. Θα δείξει όμως.

Αποτέλεσμα? Ενα εξαιρετικότατο Θρίλλερ, που μπορουν να το φχαριστηθούν όλοι. Αρκει να παραβλέψουν αυτές τις μέρες που περνάμε, το γεγονός οτι ακούνε ηθοποιούς να μιλάνε Γερμανικά. Δέν είναι εύκολο, το ξέρω, αλλα σε αυτήν εδώ την ταινία αξίζει, όσο άξιζε και στο προαναφερθέν Lola rennt, παρότι εδώ δέν εχουμε τόσο πρωτότυπο σενάριο.
Αλλα έχουμε εναν πάρα πολύ καλό σκηνοθέτη, που εχει την ταινία του πιασμένη απο όλες τις μεριές, δέν εχει αφήσει λυτούς τους ηθοποιούς του, έχει ενα συγκροτημένο αποτέλεσμα, δέν πάει να σε μπερδέψει για το θεαθήναι, δέν παει να το παίξει καλλιτέχνης εκεί που δέν πρέπει, και δέν σε αφήνει με κενά στο σενάριο που έγραψε ο ίδιος, εκτός απο τα απαραίτητα, που αφήνουν χώρο για ενα πιθανό σήκουελ.
Και ενώ η ταινία δέν ειναι καθεαυτού "δράσης", ο σκηνοθετικός ρυθμός είναι τέτοιος, που δέν θα αφήσει ούτε τους φίλους της δράσης παραπονεμένους.
Αλλα πάνω απ όλα δέν θα αφήσει παραπονεμένους τους θριλλερατζήδες, που δέν τυχαίνουν συχνά σε ΜΗ κατασκοπικές ταινίες με αρκετά καλά μπερδέματα.
Αξίζει λοιπόν, παρότι Γερμανική.
Εξάλλου μήν ξεχνάτε: Ο Σκηνοθέτης είναι Ελβετός.
Ουδέτερος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου