Κυριακή, 20 Δεκεμβρίου 2015

Enc0unters (2014)

Σκηνοθέτης: Anders Johannes Bukh
Συγγραφέας: Anders Johannes Bukh
Χώρα: Δανία
Budget: 7 Σουηδικές Κορώνες, μια Δανέζικη μπύρα και τρείς τσίχλες.
Release: 2014
Runtime: 95 mins

Close Enc0unters of the Danish kind.

Ο Φιόρδ, είναι ένα στρογγυλό αξύριστο και αηδιαστικό πράμα, που σου δίνει την εντύπωση ότι κλάνει ακατάσχετα. Τον λένε Φιόρδ, και ΔΕΝ είναι από την Νορβηγία. Ούτε καν από τη Σουηδία, από τη Δανία είναι. Και παίζει το σκηνοθέτη.
Και βρίσκεται καθ' οδόν, μαζί με τους φίλους και συναδέλφους του προς μια λίμνη στη μέση του Σουηδικού πουθενά, για να ξεκινήσουν τα γυρίσματα της extreme low budget ταινίας τους. Οι φίλοι και συνάδελφοι είναι ο Άντερς, Παραγωγός και σεναριογράφος, ο Άλεξ, ηθοποιός, και η Γιάννε, επίσης ηθοποιός και το πιο καλό γκομενάκι σε αυτήν την μεριά της Σκανδιναβίας. Συγκεκριμένα, το μόνο γκομενάκι, οπότε έχει τον τίτλο στο τσεπάκι.
Σκηνή 23, Πλάνο 3, Λήψη 1, όταν βρούμε τους ηθοποιούς φύγαμε.
Εκ των αργότερα συμφραζομένων, για κάτι σε βουκολικό δράμα επικής φαντασίας με Βίκινγκς το έκοψα. Σα να λέμε στα καθ' ημάς, Στάσου, Μύγδαλα με πορφύρα και αίμα.
Όπως είναι απολύτως φυσικό σε αυτές τις περιπτώσεις, έχουν βγάλει και καθ' οδόν ακόμα τις κάμερες, και παίζουν αδιαφορώντας για τις μπαταρίες που πέφτουν και τις κάρτες μνήμης που ίσως τελειώσουν. Στις Found Footage ταινίες εξάλλου, όλοι έχουν από αυτές τις υπεργαμάτες μπαταρίες που κρατάνε εφτά τέρμινα εγγραφή και 32 χρόνια αναμονή, και οι κάρτες μνήμης τους, χωράνε εφτά ζωές ασιατικού μπαμπουΐνου.
Προορισμός, είπαμε οι ακτές μιας Σουηδικής λίμνης, η οποία βρίσκεται καμμια 1000ριά σχεδόν χιλιόμετρα από την Κοπεγχάγη. Ναί! Χίλια έγραψα οχι εκατό.
Θεωρώ οτι ο σκηνοθέτης έχει καταγωγή απο κεί, και
προφανώς κάποιο οικογενειακό εξοχικό.
Αλλιώς γιατι να οδηγήσεις 13 ώρες και 1000 χιλιόμετρα?
Εχουν κανονίσει να τους πάει ένας οδηγός εκεί, με ένα βάν, και να τους παραλάβει σε τρείς μέρες. Φτάνοντας, συναντάνε και έναν (εκ των συμφραζομένων) κυνηγό που έχει ξωμείνει στη μέση του δρόμου, ακίνητος αμίλητος απαθής και απόμακρος. Αλλά προσπερνάνε! Δεν ήρθαν εδώ για να κάνουν φίλους.
Ο προαναφερθείς οδηγός λοιπόν, τους παρατάει εκεί που τελειώνει ο δρόμος, και φυσικά τότε, και μόνο τότε ανακαλύπτουν ότι ξεχάσανε το GPS.
Περιττό να πούμε ότι -φυσικά- το κινητό εκεί στα Σουηδικά δάσια, σήμα 'έν έχει.
Αρχίζουν λοιπόν να αναρωτιούνται, αν είναι γενικά στο σωστό μέρος, στη σωστή λίμνη, και στη σωστή χώρα.
Ολα αυτά φυσικά ον κάμερα, γιατί δεν τις κλείνουν ούτε στο χέσιμο (κυριολεκτικά)
Η μια σκηνή που προλαβαίνουν να γυρίσουν εκείνη την μέρα, δεν είναι ιδιαιτέρως επαρκής ως πρόγραμμα. Τσαντίρι λοιπόν (Τι? Μου θέλατε και ξενοδοχεία μπάη δε μπήτσ στη μέση του πουθενώς?) και θα συνεχίσουμε αύριο.
Ομως, τι είναι αυτό το περίεργο κόκκινο φως πιο πέρα στην ακτή βραδιάτικο?
Οχι, δεν είναι το τοπικό μπουρδέλλο, εκτός αν είναι σε ρόδες γιατί κινείται. Μυστήριο...
Το επόμενο πρωί, η περαιτέρω εξερεύνηση της περιοχής, αποκαλύπτει και μια μάλλον κυνηγετική καλύβα, και μερικές VHS κασσέτες, που δείχνουν τον μάλλον κυνηγό που είχαν δει στο δρόμο να επιδίδεται σε σκάψιμο λάκκου, προς θάψιμο παρακείμενου πτώματος.
Σπούκη στάφ.
Εδώ το καλό μπουρδέλλο. Σήμερα στην γειτονιά σας.
Έχουμε από Ρωσίδες μέχρι Εξωγήινες. Περάστε κόζμε.
Αρχίζουν τα περίεργα. Ολα τα ρολόγια τους, λένε ότι δεν πέρασε ένα μόνο βράδυ όπως νόμιζαν, αλλά έξι.
Ενας χάρτης της περιοχής που βρίσκουν στην καλύβα, αποκαλύπτει ότι στην περιοχή υπάρχει παλιά και εγκαταλελειμμένη στρατιωτική βάση. Εκφοβιστικό αυτό.
Τα κινητά δεν πιάνουν βέβαια, και αποφασίζουν να πάνε στην εκφοβιστική βάση μπας και βρουν είτε κάτι σε βοήθεια, είτε κάτι σε απάντηση στα ερωτήματα που ταλανίζουν την σύγχρονη κοινωνία.
Και εκεί -φυσικά- θα βρουν περισσότερα και πολύ διαφορετικά απ ότι υπελόγιζαν...

Δανέζικο Found Footage λοιπόν, διαφημισμένο ως το πρώτο του είδους για την χώρα. Με πολλή αγάπη, προτρέχοντας λίγο, θα τους πούμε να ξαναδοκιμάσουν του χρόνου. Τούτο δω δεν απέδωσε ιδιαίτερα. Προφανώς ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος, κατάλαβε και γράφοντάς το ακόμα, ότι η όλη φάση έτσι όπως ξεκινάει, θυμίζει υπέρ του δέοντος Blair Witch Project. Οπότε έβαλε τους πρωταγωνιστές του να το αναφέρουν οι ίδιοι πεντέξι φορές, να ξορκιστεί το κακό, να μην του πουν ΚΑΙ αυτού ότι το αντέγραψε. Ό,τι και  να κάνεις βέβαια, αν ξεκινήσεις Found Footage στα δάση, το μυαλό του θεατή εκεί θα πάει, δεν το γλυτώνεις, οπότε το θέμα είναι το τι γίνεται μετά! Στην συγκεκριμένη, το μετά, καμμία σχέση δεν έχει με Blair, οπότε όλα καλά.

Η Ταινία ξεκινάει με καναδυό κάρτες.
Οι οποίες λένε ότι αυτό που θα δούμε, είναι υλικό που έχει υποκλαπεί από την Σουηδική Υπηρεσία Πληροφοριών, η οποία βρήκε κάμερες και φούλ μνήμες εντός της ανωθεν αναφερθείσας στρατιωτικής βάσης, ψάχνοντας για ένα κινηματογραφικό συνεργείο που εξαφανίστηκε στην περιοχή.
Στο τρέϊλερ που θα δείτε απεκάτου, την ενέργεια αναλαμβάνει η Ομάς Ανόνυμους Χάκερζ "Παντόρα". Πανδώρα, ναι. Το κουτί της Πανδώρας κι έτσι, και καλά το ανοίξαμε και βγήκαν τα άπλυτα όλου του κόσμου ενα πράμα ναουμ.
Βέβαια, την Ομάς Παντόρα, την βλέπουμε ΜΟΝΟ στο τρέϊλερ. Στην ταινία εμφανίζονται μόνο οι κάρτες, αλλά μην σας πτοήσει αυτό.
Οποιος περάσει αυτό το σημείο, θα βρεθεί με δαγκωμένο καρίτζαφλα.
Περάστε με ιδικήν σας ευθύνην.
Οπότε...
Τι έχουμε δω?
Έχουμε ένα σχεδόν κλισέ σενάριο. Αλλά εμένα δεν με πτοεί ποτέ αυτό. Δεν με πειράζει να δω μια χιλιοειπωμένη ιστορία, αρκεί να ειπωθεί, και να δοθεί με διαφορετικό και ει δυνατόν πρωτότυπο τρόπο.
Από την άλλη, στο τρέιλερ το ίδιο, αποκαλύπτει πράγματα που κατ'εμε, δεν θα έπρεπε να το κάνει. Αλλά βλέποντας την ταινία, είδα ότι δεν θα μπορούσε να βγει ενδιαφέρον τρέιλερ αν δεν τα έδειχνε.
Έχουμε επίσης μια Found Footage ταινία. Αυτό για μένα, είναι καλό. Μ'αρέσει το είδος. Και μ'αρέσει πολύ. Αλλά τα καλά παραδείγματα είναι λίγα, καθότι είναι ο ευκολότερος και φτηνότερος τρόπος για να κάνεις ταινία, κόβοντας τον περισσότερο χρόνο επεξεργασίας μια ταινίας. Με αποτέλεσμα να έχουμε πήξει στη μούφα με λίγα λόγια.
Ως συνήθως, το κλάσηκ πρόβλημα των Found Footage ταινιών, είναι η δικαιολόγηση του ΓΙΑΤΙ υπάρχει αυτό το υλικό, ή συνηθέστερα, του ΓΙΑΤΙ ΡΕ ΦΙΛΕ ΕΚΑΤΣΕΣ ΝΑ ΤΡΑΒΑΣ ΠΛΑΝΑΚΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΠΟΥ ΣΟΥ ΤΗΝ ΕΠΕΦΤΕ Ο ΦΑΝΤΑΖΜΑΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΚΟΨΕΣ ΛΑΣΠΗ ΜΕ 230 ΧΛΜ/ΩΡΑ??????
Έλεος δηλαδής.
Ω ΘΕΕ ΜΟΥ, ΕΧΩ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΣΤΟ ΣΤΗΘΟ.
Εδώ, το όλον, είναι ερασιτεχνικούρα. Απλά.
Ο σκηνοθέτης δεν ξέρει πώς να χτίσει αγωνία, πως να χτίσει ρυθμό, είτε σκηνοθετικά, είτε σεναριακά, είτε ερμηνευτικά.
Όλα είναι λίγο αμπλαούμπλα, στο χαμό, τραβάμε πλάνα κι ότι κάτσει.
Σεναριακά, πλην λίγο αφηρημένα, η ταινία μου θύμισε κάπως το Area 51, το οποίο επίσης βρήκα χωρίς φαντασία και κακοεκτελεσμένο.
Προσωπικά πάλι, και ειδικά σε Found Footage ταινίες, δεν είμαι της σχολής του Στήβεν Κίνγκ που λέει ότι πρέπει να χτίσεις μια σχέση συμπάθειας με τους πρωταγωνιστές, ώστε ο θεατής να συμπάσχει. Δεν με απασχολεί προσωπικά και ειδικά σε τέτοιες ταινίες που δέν εχεις την ευχέρεια να δείξεις περισσότερα για τον καθένα. Οι ρόλοι και οι χαρακτήρες καθορίζονται από τις πράξεις που βλέπεις να εκτυλίσσονται.
Γίνεται όμως, να έρθεις λίγο "πιο κοντά" σε κάποιους. Εδώ όμως γίνεται ακριβώς το αντίθετο. Οι ρόλοι, υπάρχουν αποκλειστικά και μόνο για να προχωρήσει το σενάριο. Δεν θυμάσαι καν ποιός είναι ποιός, κι ας είναι μόνο τέσσερις.
Αλλά το κυριότερο πρόβλημα, -ως συνήθως- είναι το αδικαιολόγητο υλικό.
ΔΕΝ γίνεται να μην υπάρχει ΟΥΤΕ ΕΝΑ αδικαιολόγητο πλάνο σε Found Footage ταινία.
Εχω όμως δει ταινίες που υπάρχει ΜΟΝΟ ΕΝΑ. Η άλλες, που σεναριακά η λήψη έχει γίνει με τέτοιο τρόπο, που δικαιολογούνται τα πάντα.
Η Σποϊλεριά που κάνει ΜΟΝΟ του το τρέϊλερ. Μην κατηγορήσετε εμάς.
Εδώ, έχουμε απλά σωρεία αδικαιολόγητων πλάνων, που σου μπαίνουν στο μάτι.
Ατμόσφαιρα δασική, αλλά χωρίς να εκμεταλλεύεται το -υπέροχο- δάσος, ούτε αργότερα την λαβυρινθική βάση.
Ερμηνείες ερασιτεχνικές, κάτω του μετρίου.
Και τελικά, αυτό που λένε οι πολέμιοι των Found Footage, ήτοι: "Αυτές οι ταινίες με την κάμερα στο χέρι που σε ζαλίζουν", εδώ βρίσκει την πλήρη εφαρμογή του, με ενα σωρό κουνημένα του κερατά πλάνα, άνευ λόγου, απλά για να γίνει μια κακότεχνη προσπάθεια ρεαλισμού.
Η Ταινία βγήκε στην Πατρίδα της, την Δανία, τον Οκτώβρη του 2014, αλλά μας ήρθε παγκοσμίως σε DVD και VOD μετά το καλοκαίρι του 2015.
Ήρθε, δε λέω... αλλά δεν θα κάτσει...



Κατακλείδα: Αν είστε από αυτούς που αντί
για "Found Footage" λέτε, "Αυτές οι ζαλιστικές με την κάμερα στο χέρι" μην το δείτε, εδώ ζαλίστηκα μέχρι και εγώ που είμαι και θιασώτης. Αν από την άλλη είστε και εσείς Θιασώτης, δείτε την, έτσι, για να μην έχει βγει άλλη μια ταινία του είδους, και την έχετε χάσει. Αλλά μην περιμένετε και πολλά. Αν πάλι, δεν έχετε κάτι άλλο εύκαιρο παρά μόνο αυτό, δείτε το. Δεν θα πω ότι θα χάνατε το χρόνο σας απόλυτα, απλά δεν θα δείτε τίποτα καινούριο ή πρωτότυπο ή έστω καλοφτιαγμένο.

Είναι ταινία, που δυστυχώς παρακαλάει για ένα καλό ρημέηκ, γιατί έχει την δυνατότητα αφού κλειστούν οι σεναριακές τρύπες και οι κακοτεχνίες να γίνει καλή.
Ίσως και σε αυτό να ελπίζουν οι δημιουργοί, μπάς και βγάλουν κανα φράγκο, παρότι το θέμα είναι τόσο συνηθισμένο και ευκόλως παραμετροποιήσιμο, που δεν τίθεται ζήτημα δικαιωμάτων.
Αποτέλεσμα?
Δείτε το όταν οι μόνες άλλες οψιόν, είναι η Πριγκήπισσα Σίσσυ ή ο Καραγκιόζης Φούρναρης.
Αν και... Ο Καραγκιόζης φούρναρης ίσως έχει και περισσότερη αγωνία...
Και μιάς και παρέα στα κλασσικά μαχαίρια μας σήμερα, έχουμε και κέρασμα Δανέζικα γλυκά, αλλά δεν μπορούμε να σας τρατάρουμε στην πραγματικότητα, πάρτε και μια συνταγή, για να τα φτιάξτε μόνοι σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου